Skip to main content Skip to footer

Musikk

Fiolin

Fiolin er det minste instrumentet i strykefamilien, og kanskje det mest kjente orkester- og soloinstrumentet innenfor den klassiske musikken. Er også mye brukt i folkemusikk og andre sammenhenger. Du kan spille alle typer musikk på fiolin. Det finnes også elektriske fioliner. Du får låne fiolin av kulturskolen de første årene. Fioliner må tilpasses etter størrelse på arm og kropp. Så i begynnelsen må du kanskje bytte fiolinstørrelse flere ganger før du ender opp på "voksen" fiolin.
Undervisningen blir i utgangspunktet gitt som en til en undervisning.

Alder
Elever kan i prinsippet starte med fiolin allerede fra du er ca 4-5 år gammel. Vi har små instrumenter til de yngste elevene.

Instrumentleie
Kulturskolen har fioliner i forskjellige størrelse til utleie.
Instrumentene finnes i kvart, halv og full størrelse og læreren vil sørge for å tilpasse etter elevens størrelse.

Lærebøker
Fiolinbøker som brukes mest hos oss er Agnestig: "Jeg spiller fiolin" og Suzuki bøkene. Men andre bøker og stykker brukes også. Som for eksempel div folkemusikk og større klassiske stykker.
De foresatte vil bli bedt om å kjøpe denne boka eller andre lignende lærebøker. Videre blir det supplert med læremateriell tilpasset elevens nivå.

Øving
Det forventes at eleven spiller på fiolinen hjemme mellom timene.
Foresatte kan gjerne oppmuntre til spilling hjemme på flere positive måter. Snakk med læreren for å få gode råd her.

Konserter og samspill
Det er ønskelig at eleven deltar på kulturskolens elevkonserter som blir avholdt jevnlig i løpet av skoleåret. Her kan det fremføres musikk alene eller i samspill med andre.

Som fiolinelev i BLinK kulturskole har du mulighet til å være med i "Stryk på Sørlandet" og får møte andre strykeelever fra kulturskolene i Agder to helger i året. Her er det mye moro med samspill i grupper på ditt nivå, overnatting på skoler og konserter. Du kan lese mer om det på http://strykeseminar.com/. Dette er en del av undervisningsåret.

Velg ønsket undervisningssted og trykk påmeld:

Påmeld

Fant du det du søkte etter?

Hvis ikke, kan du ta kontakt med oss